JE KRIJGT WAT JE VERDIENT
Het is een uitdrukking die ik vaak gebruik in de schoonmaakwereld. Er wordt namelijk nogal makkelijk geklaagd en gemopperd in en over de schoonmaak: ‘Het kost veel geld en de kwaliteit laat te wensen over.’ Aangezien schoonmaak een essentieel onderdeel is van de budgetten van een organisatie, is het allang het onderwerp van besparingen.
Dit geldt voor zowel inbestede als uitbestede schoonmaak. De hoogte van de budgetten zorgt ervoor dat men hier graag een bepaald percentage op bespaart. Dit is prima mogelijk zonder de kwaliteit negatief te beïnvloeden. Maar waar te beginnen? Weinig bedrijven volgen de schoonmaak op zoals het hoort binnen een professionele organisatie, ondanks de toch stevige budgetten die hiervoor begroot zijn. Weet men of de hoeveelheid bestelde producten en materialen correct is? Weet men of de prijs-kwaliteitverhouding marktconform is?
Het schoonmaakprogramma is een gegroeid en “doorgekopieerd” document dat geen rekening hee gehouden met de vernieuwde schoonmaaktechnieken en -materialen. Ook stuit men op weerstand om het hele schoonmaakproces inzichtelijk te maken, laat staan te veranderen.
Zijn de voorgeschreven frequenties gekoppeld aan de veranderende behoe en binnen de organisatie? Wordt alles wat schoon moet worden gehouden, wel gedaan? Zijn er zaken die onnodig worden schoongemaakt? Of juist te vaak? Of op de correcte manier. Regelmatig zie ik dat microvezeldoeken te drogen hangen op een wasrek.
Is het verzuim onder de schoonmaakmedewerkers bekend? En hoe zit het met de schoonmaakbeleving van de gebouwgebruikers? En met de medewerkers- tevredenheid binnen de groep schoonmaakmedewerkers? Hoe is het met hun opleidingsniveau gesteld?
Bij een extern schoonmaakbedrijf wacht men tot het nieuwe bestek om veran- deringen door te voeren, maar waarom eigenlijk? Is er geen dialoog mogelijk? Is het wij tegen zij? Of kunnen we partners zijn? Klopt de facturatie wel? Voldoet de kwaliteit aan wat ik heb ingekocht?
Gelukkig zien we steeds vaker de behoefte e om hierin een professionaliseringsslag te maken. Iedereen hee verstand van schoonmaken. Toch?