Het verschil tussen schoonmaakkwaliteit en schoonmaakbeleving
Schoonmaakkwaliteit is een momentopname. Het is het resultaat van een kwaliteitsmeting. De score van deze meting is gebaseerd op de aan- of afwezigheid van stof, vlekken en andere vervuiling. Het gaat dus eigenlijk om een objectieve controle van het feit of het schoonmaakbedrijf het afgesproken kwaliteitsniveau haalt.
Beleving of schoonmaakbeleving gaat veel ruimer. Als iemand zijn beleving in een bepaald gebouw gaat omschrijven, dan doet hij beroep op al zijn zintuigen. Het gaat om wat hij ruikt, hoort, ziet en voelt in die ruimte. Schoonmaakbeleving is dus iets heel subjectiefs. Ze heeft bovendien een gunstige invloed op arbeidsproductiviteit en studiesucces. Eén van de trends in de facilitaire diensten is een toenemende nadruk op de schoonmaakbeleving. Het is de droom van elke gebouwbeheerder of facility manager dat in zijn gebouw of bedrijf niet alleen de schoonmaakkwaliteit in orde is, maar dat ook de beleving positief is. Dat de gebruikers van het gebouw hun verblijf daar als iets positiefs ervaren.
Het verband tussen schoonmaakkwaliteit en schoonmaakbeleving
Hoewel schoonmaakbeleving en schoonmaakkwaliteit heel verschillend zijn, is er een duidelijk verband tussen beide. Tal van factoren hebben een invloed op de beleving, maar een goede kwaliteit van de schoonmaak is een absolute voorwaarde voor een positieve beleving. Met andere woorden: als de schoonmaakkwaliteit onvoldoende is, dan zal de beleving ook negatief zijn.
Is het dan zo dat de beleving positief is als de schoonmaak in orde is? Niet altijd. Vanaf het moment dat de technische schoonmaakkwaliteit een bepaald niveau haalt, vlakt de invloed ervan op de beleving af. Dan zijn andere factoren doorslaggevend. De inrichting van het gebouw, de geur in de ruimte, de kleuren, de lichtinval, etc.
‘De schoonmaak’ blijft een belangrijke factor
Maar ook op dit niveau blijft ‘de schoonmaak’ een rol spelen. De aanwezige personen spelen namelijk ook een belangrijke rol. Een vriendelijk onthaal door een hartelijke receptioniste zal de beleving de hoogte in stuwen. Hetzelfde geldt voor voorkomend poetspersoneel. De uitstraling en het gedrag van schoonmakers of schoonmaaksters beïnvloeden de beleving van de gebouwgebruikers in positieve zin.
De beleving verbeteren
Een grondig onderzoek naar de beleving levert vaak echter veel meer info op. Niet alleen over de schoonmaak, ook over andere facilitaire diensten (groenonderhoud, security, ongediertebestrijding, catering, etc.). Het is dan ook duidelijk dat om de belevingskwaliteit in een gebouw echt te verhogen, een goede samenwerking tussen de verschillende facilitaire onderdelen absoluut wenselijk is.
Bij ATIR België wordt via een digitale enquête per e-mail op eenvoudige wijze de waardering van de gebouwgebruiker met betrekking tot de schoonmaak vastgesteld, zowel kwantitatief als kwalitatief.
Het gehele proces verloopt geautomatiseerd. Via de webbased oplossing van GRIP kunnen de resultaten direct worden ingezien.
Wilt u de beleving in uw gebouw verbeteren?
ATIR België heeft enkel gecertificeerde kwaliteitsinspecteurs in dienst en staat garant voor objectieve en volledig transparantie kwaliteitsmetingen. Wilt u meer weten over VSR-kwaliteitsmetingen? Wij presenteren u graag onze toegevoegde waarde. ATIR past zijn eigen gebruiksvriendelijke software toe bij het verwerken van de metingen en het digitaal rapporteren. Niet alleen alle gegevens voor het uitvoeren van de meting liggen hier vast en kunnen verstuurd worden naar de tablet/PDA waar de VSR-inspecteurs mee lopen, ook de gegevens van de resultaten staan in digitale rapportages opgeslagen en kunnen middels ons webbased dashboard aan u ter beschikking worden gesteld. U heeft altijd up-to-date inzicht in de staat van de schoonmaakonderhoud in uw gebouw(en).
Wilt u meer informatie en weten hoe wij de beleving in uw gebouw kunnen verbeteren? Neem dan contact met ons op.