Blog

Checklist: de schoonmaak controlelijst voor kantoren

Een schone werkplek is voor iedereen beter. Het werkt nou eenmaal prettiger op een schoon kantoor. Daarnaast is een schoon kantoor beter voor de gezondheid van de werknemers. Maar het schoonmaken van kantoren is een vak apart. Er komt best veel kijken bij het schoonmaken van een kantoor. Daarom is het fijn om een controlelijst voor de schoonmaak te hebben. Met deze checklist voor de schoonmaak van uw kantoor weet u zeker dat er niks vergeten wordt.

Een schoonmaakschema dat past bij uw kantoor

Elk kantoor is anders. Het schoonmaakschema voor uw kantoor moet aansluiten op uw situatie. Kantoren schoonmaken is een dagelijks terugkerende taak. Ook zijn er klusjes die wekelijks, maandelijks of zelfs maar één keer per jaar uitgevoerd hoeven te worden. U kunt de schoonmaak zelf doen, maar zeker bij een groot kantoor kan het erg veel tijd schelen om hier een professioneel bedrijf voor in te huren. Wie de schoonmaak ook doet, let er op dat onderstaande taken sowieso op de checklist voor de schoonmaak van uw kantoor staan.

Toiletruimte

  • Sanitair schoonmaken
  • Wc papier controleren/bijvullen
  • Papieren handdoekjes controleren/bijvullen
  • Zeep controleren/bijvullen
  • Spiegels zemen

Kantine/keuken

  • Vaatwasser in- en uitruimen
  • Aanrechtblad vochtig afnemen
  • Wasbak schoonmaken
  • Tafels schoonmaken
  • Koelkast schoonmaken en producten die over de
    datum zijn weggooien

Kantoorruimte

  • Bureaus afnemen
  • Kasten afstoffen
  • Telefoons, toetsenborden etc. afnemen

Alle ruimtes

  • Stofzuigen
  • Harde vloeren dweilen
  • Prullenbakken legen
  • Deurklinken, lichtknopjes etc. vochtig afnemen
  • Vensterbanken, plinten en kabelgoten afnemen
  • Lampenkappen afstoffen
  • Spinnenwebben verwijderen
  • Ramen aan de binnen- en buitenkant wassen
  • Periodiek een grondige schoonmaakbeurt van het
    tapijt of de vloeren

Bovenstaande controlelijst voor de schoonmaak van kantoren is een grove richtlijn. Hoe vaak de taken uitgevoerd moeten worden, hangt onder andere af van de omvang van het gebouw en het aantal medewerkers. Om het overzicht te houden, is het aan te raden om op sommige plaatsen aftekenlijsten op te hangen. Daarnaast is een duidelijk dagelijks, wekelijks, maandelijks en jaarlijks schema praktisch. Zo weet u altijd precies welke taken er nog uitgevoerd moeten worden.

Bespaar tijd met de juiste hulp

Het echt goed schoonhouden van uw kantoor is een flinke klus. Zelfs met een goede checklist voor de schoonmaak, kan het nog lastig zijn om alle taken uit te voeren. Het kost immers veel tijd, die u liever aan andere werkzaamheden zou besteden. Daarom kan het prettig zijn om de adviseurs van ATIR België in te huren. U kunt zelf kiezen of u alle taken uit handen wil geven, of bijvoorbeeld alleen de grote periodieke klussen.

Schoonmaak contractbeheer

Voor veel opdrachtgevers bewaakt ATIR België de naleving van de schoonmaak bij uitbesteden of de schoonmaakperformance in een eigen beheer situatie. Hiertoe hebben wij innovatieve methoden en financiële modellen ontwikkeld. ATIR biedt u als contractmanager objectieve informatie, de Key Performance Indicators zijn meetbaar en controleerbaar (SMART) gemaakt.

De door ATIR ontwikkelde modellen leiden tot:

  • Een betere performance van de schoonmaak
  • Inzicht en grip op de schoonmaakkosten
  • Professioneel contractbeheer
  • Een hogere efficiency drive en meer
    ondernemerschap van de schoonmaakleverancier
  • Een betere relatie tussen opdrachtgever en de
    leverancier (partnership)

 Via een webbased dashboard heeft u realtime inzicht in de prestaties van de schoonmaak. U kunt de uitkomsten van de onder andere de VSR KMS metingen direct vergelijken met de norm die is afgesproken. Of het nu gaat om de kwaliteit, de beleving, de kosten of andere Key Performance Indicators.

Op basis van de informatie kunt u gefundeerde beslissingen nemen en het contractbeheer vormgeven op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau.

Opleidingen/Trainingen

ATIR België heeft een strategische samenwerking met SVS voor opleidingen in de schoonmaakbranche. De adviseurs van ATIR België geven ook zelf op maat ontwikkelde trainingen. Voorbeelden hiervan zijn:

1. Vaktechnische- kwaliteit opleidingen/trainingen:

  • DKS (Dagelijks Kontrole Systeem)
  • VSR-KMS Kwaliteitscontrole
  • VSR-KMS kwaliteitsinspectie
  • Leidinggevende schoonmaakonderhoud
  • Vakopleiding schoonmaker
  • DKS Huismeesterschap

2. Managementopleidingen/trainingen:

  • Creatieve contractvorming/contractrendement
  • Key Performance Indicatoren en de valkuilen van
    prestatiecontracten
  • Projectmanagement
  • Professionalisering eigen schoonmaakdienst
  • Probleemoplossing in schoonmaakmanagement
  • Hospitality/Hostmanship in de schoonmaak
  • De ondernemende contractmanager (contractvorming
    en beheer)

3. Workshops

  • Contractbeheer schoonmaak
  • Beïnvloeden schoonmaakbeleving
  • Aansturen resultaatgericht contract

Contractvormen schoonmaak

Door de jarenlange ervaring met aanbesteden en inkopen van schoonmaakonderhoud zijn de adviseurs van ATIR gespecialiseerd in alle diverse contractvormen. Of het nu gaat om een joint venture, een resultaatcontract of een inspanningscontract, de adviseurs van ATIR kunnen u adviseren. Veelal voeren we een onderzoek uit naar het meest geëigende contract om te bepalen welk schoonmaakscenario het beste bij uw organisatie aansluit. Wilt u een onderbouwde keuze maken voor een joint venture, de overstap naar inbesteden, uitbesteden of een combinatie van de twee? ATIR België geeft u alle expertise en informatie om een gefundeerde beslissing te maken en het meeste resultaat te halen uit uw gewenste contractvorm.