Blog

Facility managers boeken winst door te investeren in kwaliteit

Nu veel organisaties kampen met personeelstekorten en stijgende operationele kosten is de vraag: hoe kunnen ze kosten besparen door te investeren in reiniging en hygiëne?

Facilitair beheerders moeten aan ongekend hoge eisen voldoen op het gebied van hygiëne en veiligheid. De personeelstekorten in de sector, de toenemende vraag naar duidelijk milieubeleid en krappere budgetten wegens stijgende operationele kosten zullen organisaties ertoe bewegen hun werkwijzen op het gebied van reiniging en hygiëne onder de loep te nemen. Hierbij zullen ze productiviteit, kosten en reputatie tegen elkaar afwegen.

Productiviteit stimuleren loont

De schoonmaakbranche is een sector die al van oudsher kampt met een hoog personeelsverloop en moeizaam nieuw personeel aantrekt en bestaand personeel behoudt.

Verzuim is absoluut funest voor de productiviteit en de kosten van zieke werknemers kunnen erg oplopen. Stel dat u een bedrijf heeft met honderd medewerkers en dat iedere medewerker jaarlijks gemiddeld drie dagen ziek is. Dit zou uw bedrijf elk jaar tienduizenden euro’s kosten. Een bijzonder hoog kostenplaatje, gezien de eenvoudige oplossingen die tot uw beschikking staan. Op het gebied van handhygiëne helpen contactloze zeep- en handreinigerdispensers verstoringen in workflows voorkomen. En naast het feit dat 92% van de mensen de voorkeur geeft aan deze dispensers, zijn ze ook nog eens effectiever in het voorkomen van de verspreiding van ziektekiemen binnen teams. Uw productiviteit in stand houden is eenvoudig: door duurzame producten te verstrekken, hoeft u minder tijd en geld te besteden aan het vervangen van kapotte alternatieven van mindere kwaliteit.


Inefficiënte processen en trage systemen zijn eveneens slecht voor de productiviteit, en kunnen uw bedrijf geld kosten. Uit onderzoek van onderzoeksbureau IDC blijkt dat inefficiënte processen bedrijven jaarlijks twintig tot dertig procent van hun winst kunnen kosten. Daarnaast leiden slechte werkwijzen rondom productiviteit elk jaar tot 3.000 verspilde arbeidsuren. Daarom is het voor uw bedrijfsresultaten en klanttevredenheid cruciaal dat u investeert in producten die u sneller helpen leveren. Duurzame en ergonomische producten, zoals schoonmaakkarren, helpen niet alleen letsel onder uw medewerkers te voorkomen, maar hebben ook een positief effect op uw workflows en efficiëntie.

Optimale workflow. Minimale kosten


In gebouwen loont het zich absoluut niet om halve maatregelen te nemen wat betreft hygiëne en reiniging. Zo vindt 87% van de mensen dat de kwaliteit van verstrekte hygiëne- en schoonmaakproducten invloed heeft op het beeld dat gebruikers hebben van een gebouw. Door uw klanten aan te moedigen om te investeren in hoogwaardige oplossingen, helpt u hen het vertrouwen te winnen van hun werknemers, gebruikers van hun gebouw en klanten.


Maar hoe zit het met workflows? Vijf seconden extra in een workflow zijn al genoeg om uw winst naar beneden te halen en daarom is het cruciaal dat u producten gebruikt die uw medewerkers helpen en niet hinderen. Door te kiezen voor duurzame en ergonomische producten die zelden vervangen hoeven te worden, haalt u op een veilige manier alles uit uw teams.

Pluk de vruchten van een goede reputatie


In de wereld na de pandemie stellen klanten steeds hogere eisen aan hygiëne en reiniging in gebouwen. Een slechte reputatie op dit gebied kan desastreuze gevolgen hebben. Zo weet 93% van de exploitanten van gebouwen dat de zichtbaarheid van hygiënische en reinigingsmaatregelen van invloed is op het beeld dat gebruikers ervan hebben. Door hoogwaardige producten te verstrekken die niet alleen zichtbaar, maar ook aantrekkelijk zijn, verbetert u de tevredenheid onder gebruikers en houdt u klanten blij en gerustgesteld.


Bij facilitair beheer draait het erom dat u producten kiest die lang meegaan. Vooraf investeren in duurzame hygiëne- en reinigingsoplossingen heeft op de lange termijn een positief effect op uw reputatie, productiviteit en zelfs duurzaamheid.


Bent u op zoek naar een schoonmaakpartner die hierin voor u iets kan betekenen? Neem dan contact met ons op voor